Marokko-Gran Canaria

Forside Reisebrev

Keramikkverksted i Safi

 

Jørn i godt driv fra Safi

 

Rolig kveldsvakt

 

MOB utstyr

 

Middagen ferdig spadd opp av dørken. Resultat av pizzalaging i høy sjøgang.

 

Safi-Las Palmas

Tre dager i Marokko gikk fryktelig fort unna, men vi fikk da sett litt av byen Safi. Etter en tidvis røff seilas fra Lisboa, kan vi vel inrømme at møtet med marrokansk kultur, ble spennende men også litt slitsomt. Alle vil hjelpe deg, eller selge deg noe -og absolutt alle forventer "presents"....

Vi var på omvisning i byens "pottery", kjøpte litt keramikk og kikket oss litt rundt i byen (som ga intrykk av å inneha et utall av ukjente lyder og lukter). Ellers gikk dagene med til tørking (ingenting ombord var tørt etter overfarten fra Lisboa), motormekking (bytting av impeller og dieselfilter,samt rensing av vannutskiller) og andre større og mindre båtprosjekter. Jørn begynte bla den møysommelige jobben med å tette vinduer (ett unnagjort, fem igjen). Torsdag ettermiddag gikk med til utsjekking. Havnesjefen ville ha whiskey og røyk mot at vi fikk igjen skipspapirene våre (som han hadde beholdt etter insjekk). Vi hadde ikke mer, men fikk heldigvis igjen papirene likevel om vi lovet å dra før åtte neste morgen.

Fredag morgen var vi derfor tidlig oppe, men startproblemer på Iospinno utsatte avreisen et par timer (og gjorde at jeg endelig en gang fikk tid til å forberede turen mht kart og waypoints før avreise). Feilen (på Iospinno) ble heldigvis funnet og fikset, og vi la fra kai rundt klokken elleve, Vi satte kursen strake veien mot Lanzarote. Havet var helt flatt, og vi fikk grei seilvind -som løyet helt til kvelden. Da mørket seg på, hadde vi vel ikke kommet oss fullt så langt ut som vi haddde håpet, og vi så at vi var i et område med mye fiskere. Det betyr ofte mye bøyer og fiskebruk ute -som vi helst ikke vil ha i propellen. I tillegg var vi blitt advart mot piratvirksomhet. Vi vet ikke helt om piratfaren er særlig aktuell langs Marokkos kystilinje, men vi var litt skeptiske likevel. Etter at en fiskebåt kom kjørende helt opp i siden på Iospinno, bestemte vi oss derfor for å legge kursen lengre ut i havet (de ville riktignok bare selge oss fisk, men..)

Natten innebar totalt fraværende vind og tett, tett tåke. Vi hadde til tider problemer med å se egen baug. Iospinni, som ikke har radar, fulgte oss hakk i hæl. De kunne ila natten opplyse om at vi var lite synlige nattestid, og ved nærmere sjekk, ble det oppdaget at ingen av lanternesystemene (rød/grønn) vi har ombord var funskjonelle.

Også lørdagen hadde vi tåke og vindstille, men natt til søndag ble været bedre. Dvs vinden var fremdeles fraværende, men månen lyste godt, og gjorde timene på nattevakt mye hyggeligere sammenliknet med dagen før. Vi så delfiner, andre raske, sprettne fisk -og havskilpadder som lå og padlet i overflaten. Havet var rolig og flatt hele natten, og vi fikk begge sove godt på frivaktene gjennom natten. Søndag var vi derfor våkne begge to hele dagen. Vi hadde aktivitetsdag ombord og fikk testet rigging og nødstyring vha seabrake (type drivanker). I tillegg prøvde vi oss et par ganger på mann-over-bord manøver. Det er helt klart det beste å holde seg ombord!!

Da vi passerte Lanzarote søndag ettermiddag, fikk vi vite (via radio) at flere andre båter skulle ha grillfest på stranden syd på Lanzarote. Vi seilte i godt driv for spinnaker nedover mot Gran Canaria, og syntes derfor det var greit å fortsette. Vi får nok anledning til grillfest på en strand senere....

Før mørkets frembrudd, berget vi spinnaker, og satte seilføring for natten (kun spridd genoa -platt lens for vindror). Vi skulle kose oss med hjemmebakt pizza -og som vanlig ble det da ganske urolig sjø... Det var en kamp å få laget pizzaen, og skuffelsen var derfor enorm da den ferdige pizzaen ved et uhell havnet på dørken -med fyllet ned. Sultne som vi var, skrapte vi pizzafyll av dørken og spiste det som kunne spises :)

Hele natt til mandag og mandag formiddag var det ganske mye sjø, men ok vind. Vi rullet mot Gran Ganaria i 6-7 knop kun for forseil.

For min del, går nattevaktene bedre og bedre, men Jørn må innimellom vekkes når usikkerheten blir for stor (f.eks i forhold til møtende båter) -eller når vindroret ikke vil samarbeide. Det er veldig hyggelig å ha en våken i en båt like ved. Vi har brukt maaaange timer på VHF med Kjersti og Espen på Iospinno, spesielt om natten.

Vi ankom marinaen her i Las Palmas i 14 tiden i dag (mandag), og har nå fått oss gode plasser å ligge. I morgen begynner den store "fikse-og-ordne-uka ". Håper vi også får litt tid til å være sosiale med andre seilere før vi drar over atlanteren.

Besøk på nattevakten

 

Små reperasjoner med singeren

 

Eli i "regattamode"

 

Jørn lærer seg gitargrep

 

 

  Forside Reisebrev