Lillesand-Bergen 2005

Forside Reisebrev

Ny-Hellesund

"Bryllupsreisen" Tirsdag 16. 08 -->

Etter to lange dager med opprydning etter bryllupet, la vi fra kai på vei mot Bergen. Dette fikk bli vår bryllupsreise -til vi skal på vår planlagte langtur om et år.

Vi trakk opp ankeret i nydelig sørlandsvær, og satte av gårde vestover -i sterk vestavind :) Slitne etter forberedelser, en utrolig fin bryllupsdag og rydding, gikk vi derfor innaskjærs. Da Eli presterte å sovne ved rattet la vi oss til for natten i en havn som visstnok skal være et feriesenter (det gjelder nok bare om sommeren, vi så ihvertfall ikke et menneske der).

Onsdag sto vestavinden ennå, om enn litt svakere. Vi gikk for motor til Farsund. Det var meldt medvind (fra sør) torsdag, så vi bestemte oss derfor for å gå tidlig inn. I Farsund så vi vår første film i båten. Det var faktisk veldig koselig :)

Torsdag fikk vi sønnavinden som var meldt. Vi dro fra Farsund allerede 7.30 om morgenen for å få mest mulig ut av dagen. Vinden var svak tidlig, men økte på utover dagen. Vi fikk et par timer med spinnaker før det økte såpass på at vi bestemte oss for å ta den ned. Vi seiler ennå uten vindinstrument, så det er vanskelig å vite eksakt hvor mye det blåser. Den vi har viser kun styrker mellom 5 og 10 knop -uansett. Vi må komme oss opp i masta for å få montert utstyr til den nye. Siden det også er andre ting som må ordnes der oppe, er det ennå ikke blitt gjort. Til nå har det vært "etter bryllupet"....... Vi ankom ihvertfall Egersund i god bør -og høy, rotete sjø. Vel i havn fikk vi igjen bekreftet vår mistanke om at sommeren nå desverre var over. Det var nesten ikke en båt i gjestehavna.

Tidlig fredag satte vi igjen seil med kurs mot nord. For spinnaker gikk sjømilene raskt unna. Desverre var moroa slutt i det vi passerte Utsira. Da forsvant vinden, og regnet kom. Vi nærmet oss vestlandet :) Vi fortsatte videre for motor. Atopiloten tok styringa og vi spilte Backgammon (for resultater, se forsiden).

Etter en natt i Haugesund, dro vi lørdag videre mot Bergen. Litt redde for å avslutte sommeren, la vi oss til i Oksabåsen (lun, litt trolsk naturhavn vest på Strøno, Os). Her hadde norges første statsminister, Christian Michelsen, en gang sitt sommerhus.

Søndag var siste feriedag, og det var på høy tid at vi kom oss til Bergen. Havområdene rundt Bergen var imidlertid dekket av utrolig tett tåke. Vha inverteren vi fikk av onkler til bryllupet, koplet vi opp PC'en slik at vi kunne snike oss langs land vha C-map (vi har til nå kun gått på papirkart). Da vi passerte de siste øyene inn mot Hjellestad forsvant tåken, og vi fikk siste del av ferien i nydelig sommervær.... vel vitende om at turen neste sommer blir en helt annen...