Forside  

 

Forberedelser til turen (sist oppdatert januar 07) Kommentert fra Thailand, november 08

Registrering i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR): Silene ble forsøkt registrert i NOR slik at vi skulle få identitetsbevis på båten og papirer som beviser eierskap. Dette kreves i en del land når man skal sjekke inn. Dette har imidlertid vist seg å være en vanskelig oppgave.. Ei sinnsyk papirmølle -og manglende underskrifter fra tidligere eiere. Holdt på med dette ca 6 mnd, hvilket skaper problemer for programmering av EPIRBen (fordi ved registrering i NOR vil få et annet kallesignal enn det vi har nå). Ga til slutt opp hele registreringen slik at vi skulle få EPIRBen programmert i tide. Til skrivende stund har det vært uproblematisk å sjekke inn uten registreringspapirer. Det er likevel riktig å presisere at de alltid spør etter "registration"", og vi viser dem identitetsbeviset, utstedt av sjøfartsdirektoratet. Det er de veldig fornøyde med.

Erfaringen er fremdeles at identitetsbeviset fra Sjøfartsdirektoratet er tilstrekkelig som registreringsbevis ved innsjekk. I Indonesia og Asia har vi for første gang opplevd at et båtstempel har vært nesten en nødvendighet. Vi hørte mye snakk om dette båtstempelet før vi dro hjemmefra, men fikk aldri somlet oss til å lage et. Det var heller aldri et tema ved innsjekk/utsjekk før vi ankom Indonesia. I Indonesia, derimot, var stempel et stort pluss. Samme erfaring har vi fra Malaysia og Thailand. Ellers er det sjeldent vi viser noe annet enn dette identitetsbeviset/skipspapiret, mannskapsliste, pass og havneklarering fra forrige havn når vi sjekker inn. Etter Europa har vi aldri blitt spurt om bevis på båtforsikringer eller sertifikater (eller andre bevis på kompetanse). I Europa skjedde vel dette kun en gang, og det var i marina.

Sertifisering av redningsflåten: Redningsflåten ble levert inn for re-pakking før avreise.

Vi vurderte å sende flåten på service igjen i Australia, men etter en telefonsamtale fra sevicestasjonen ble det bestemt at vi venter til vi er tilbake i Norge. På servicestasjonen mente de at for fritidsfartøy er det tilstrekkelig med service hvert tredje år (Norge har lagt fritidsfartøy under samme regler som kommersielle fartøy og "krever" service hvert år).

Kjøp av utstyr: Silene var ikke utstyrt for langturseiling da vi kjøpte henne. Vi brukte derfor mye tid på å lete etter brukt utstyr -for å finne de beste prisene. Mye av utstyret vi nå har, har vi kjøpt brukt (f.eks vindror, navtex, EPIRB, pilotbøker, kart, diselkanner, flytetau, gassflasker, spinnakerstrømpe, life-sling m.m.). Vi har også kontaktet forhandlere og fått tak i forrige års-modell. Slik kjøpte vi bl.a. radar. I tillegg var vi så heldige å få både gavekort og nyttig utstyr (f.eks inverter, utenbordsmotor, håndholdt VHF, dieselkanner, sjakler, tau og trekk til genoaen) til bryllupet i august 2005. Muligens et litt uvanlig gavebord...

Vi gikk også til anskaffelse av satelitt-telefon (Iridium 9505A med datakit og ekstern antenne), solcelle panel, "ratt-deler" til vindroret (som tidligere har vært brukt på rorkult), fleksible vanntanker, septiktank, griperekker på hyttetaket og masse, masse annet.

Hva slags utstyr vi har ombord kan du sjekke på denne siden.

Tilpasning og montering av utstyr: Selv i juni hadde vi ennå igjen å få montert og tilpasset mye av utstyret vi hadde kjøpt (og vi skulle dra 1. juli). Ankervinsjen og kutterstaget måtte på plass. Det samme gjaldt vindroret, men ratt-delene til vinroret passet ikke på rattet (som forøvrig var veldig gammelt og "råttent"). Vi bestillte dermed et nytt ratt rett før avreise.

Gass: Da gassbeholderne tidligere hadde vært plassert i stuerom i cocpit, som står i direkte forbindelse med salong og bysse, måtte Jørn ta fatt på den festlige jobben å legge om gass-systemet. Vi har nå gassbeholderen på en liten plattform på hekken for å hindre at gass inn i båten ved lekkasje. Til nå har dette fungert veldig fint. Selv ved de tøffe bølgeforholdene vi hadde over atlanteren, så gassen ut til å stå trygt. For å beskytte mot salt og sol, er både flaske og slange dekket med spesialsydde trekk. Hele installasjonen ser ut som en liten blå elefant.

Reservedeler til motor: Dieselmotoren ombord er en 28 Hk Farymann. Ingen av oss er eksperter på dette området, så vi regnet med litt hodebry underveis. Jørn fikk med seg en maskinist fra jobben til å vise ham det mest elementære relatert til dieselmotorer... Vi kontaktet også forhandler, og fikk en liste over de viktigste reservedelene vi må ha med oss. Av all stuingsplass vi har ombord, er minst halvparten reservedeler. Da vi allerede hadde byttet både impeller og dieselfilter før vi kom til Las Palmas, fikk vi familie til å ta med litt ekstra deler dit også. Vi ser at det hadde vært fint å ha en reserve dynamo ombord. Fordi vi har slepegenerator, klarte vi oss ganske greit uten dynamo da denne røk 4. dag over atlanteren, men det hadde vært ok med en reseve ombord.

Diesel- og ferskvannstanker: Som de fleste eldre båter, er Silene utstyrt med utrolig liten dieseltank. Det må derfor surres et stort antall 2o liters kanner med drifstoff på dekk. Når det gjelder ferskvann har vi egentlig samme problem -og var derfor på utkikk etter skrogformede ekstr vanntanker vi kunne motere. Vi endte opp med to fleksible vanntanker, en under køyene i forpiggen (trekant 120 L), og en under sjøkøya bak (pølse, 200 L, men for stor for benken, så vi får ikke fyllt den helt full). Den bakre tanken går til fotpumpe, mens den fremre går på elektrisk pumpe. Denne lekker til stadighet, og ved anledning vil vi bytte denne ut -og ikke ha noen elektriske pumper. I byssa monterte vi også en fotpumpe og kran til saltvann, og denne sparer oss for veldig mye vann på lange etapper.

I Australia oppdaget vi hull i dieseltanken og måtte bytte denne. Det var ikke plass til en som var særlig mye større enn den gamle, men vi fikk inn en 50 liters hardplast-tank. Vi har fremdeles mye diesel på kanner, og for Rødehavet har vi nå bestemt å investere i en Turtle-Pac fleksibel tank. Det sies at tilgjengeligheten på diesel varierer i områdene der, og det er dermed umulig å vite om man kan få påfyll i neste havn.

For vann, brukte vi vår "nye" (brukte) Katadyn Power Survivor watermaker mye i Indonesia. Vi krysser fingrene for at denne også skal forsyne oss der det er langt mellom havner på vår ferd videre nord.

Forsikring: Vi har fikk først positivt svar fra Admiral Yacht Insurance på forespørsel om forsikring. Det var vi veldig glade for siden vi har hørt at andre båter, på samme alder og størrelse som Silene, har fått avslag. Admiral krevde at båten besiktiges av godkjent "besiktigelses-mann" før avreise. Når rapporten så forelå, hadde forsikringssselskapet ombestemt seg, selv om rapporten ga båten veldig godt "skussmål" (de mente båten var for gammel til å ha så bra skussmål). Nå er vi forsikret i Pantaenius, hvilket blir veldig dyrt etter at vi har passert Panama.

Etter å å spurt litt rundt på båter som er ute -eller som har vært ute, har vi bestemte vi oss for reiseforsikring gjennom danske Gouda Rejseforsikring.

Vi er fremdeles forsikret i Pantaenius, og betaler for øyeblikket for world wide coverage.

Reiseforsikring har vi nå i danske IHI. Vår erfaring med Gouda var god. For mindre saker (legebesøk for infeksjoner og medisiner for dette), var tilbakebetaling problemfritt, mens for tilbakebetaling av sykehus og operasjoner da Eli fikk malignt melanom (hudkreft) i Australia, hadde viet par runder med diskusjoner før vi fikk tilbakebetalt utlegg (antakelig naturlig da dette var snakk om større beløp). Vi mistenker at legen i Australia skal ha en stor takk for at dette ble ordnet raskt og ryddig.

Vaksiner m.m: Jørn var allerede vaksinert mot det meste gjennom jobben. Eli har vært hos Sentrum Reisemedisin i Bergen og skal nå være godt vaksinert. Vi er blitt anbefalt å ta følgende vaksiner: Hepatitt A + Hepatitt B, Difteri/Tetanus (stivkrampe), Polio, Gulfeber og Thyfoidfeber. I tillegg har vi med malariaprofylakse.

Vi har også ombord bredspektret antibiotika (mot eventuelle infeksjoner), sterke smertestillende (til bruk ved avt skader), øyesalver, desinfiserende munnskyllevæske og utstyr til å behandle sår. For å redusere muligheten for å måtte gå til tannlege underveis, hadde vi noen runder hos våre repsektive tannleger før avreise.

I Stillehavet hadde vi lite problemer med sykdom, skader, sår ol. I Indonesia derimot, har det vært mye halsondter, stygge infeksjoner i sår, mageinfeksjoner etc (dette har stort sett gjeldt de fleste båter som seilte her parallelt med oss). Jod, bandager og et par antiobiotika-kurer har funnet veien ut av førstehjelpsskrinet mer enn en gang. I Asia er apotekvarer lett tilgjengelige (vi har ikke trengt resept på noe) og billige.

Salg av leilighet: Å oppfylle drømmer er vel sjelden gratis. Siden vi ikke har store summer med oppsparte kroner på konto, bestemte vi å selge leiligheten vår i Bergen.

Da mye av vårt 3-års budsjett (som var på 150 000 NOK per år, inkludert forsikringer), gikk med på å betale båtreperasjoner i Portugal og på Grenada, måtte vi i tillegg låne penger for å kunne fullføre reisen. Reparasjonene var uforutsette, men det foreligger alltid en risiko for overraskelser når båten er gammel og har hatt flere tidligere eiere.

Skifting av stående rigg: Vi tok ned masten for motere ny stående rigg, trekke nye kabler og skifte ut wirefall til storseilet med taufall. I tillegg monterte vi mastetrinn, samt et kutterstag for kryssfokk.

Underveis har vi i tillegg byttet undervant (et av dem røk på vei til Thahiti), og babystaget som røk på vei til Australia. I tillegg byttet vi også forstag (for sikkerhets skyld) i Australia. Vi har nå utstyr ombord (wire og STA-lock terminaler) til å lage nye vant selv dersom vi skulle oppdage slitsje/brudd på vant/stag underveis.

Spray-hood: Selv om budsjettet er stramt, kjøpte vi oss litt comfort i form av en ny spray-hood (eller et spray-hus om du vil) med solide "gripe-bøyler". Da vi kom til Las Palmas tok vi også til vett -og fikk laget en skikkelig bimini som gir oss mulighet til å søke skygge for solen. Denne er et absolutt must for seiling i sydlige strøk. På toppen av denne monterte vi det store solcellepanelet (85 W).

Etter å ha seilt over 21 000 nautiske mil, mener vi fremdeles at komfortabel seilas er utrolig viktig. Skygge for solen og beskyttelse mot sjøsprut er absolutt viktige faktorer.

Sikkerhet: Sikkerhet om bord er prioritert. Da vi deltok i offshore-regattaen Shetland-race rett etter å ha kjøp båten, måtte vi skaffe en god del sikkerhetsutsyr for å oppfylle sikkerhetskravene. For å oppfylle sikkerhetskravene til ARC trengte vi derfor bare et par nyanskaffelser i tillegg (2 hvite håndbluss ++).

De siste "prosjektene" før avreise:

OPPSUMMERING: Det er vanskelig i ettertid å huske alt som ble gjort før avreise. Et annet poeng, er at forberedelsene liksom aldri slutter. Det er alltid noe som må fikses underveis, enten det er gått i stykker, eller at man ikke har hatt tid til å gjøre det tidligere. Mange sa til oss at vi burde slappe av litt mer før avreise, og ta mer arbeid underveis. Vi er imidlertid glade for alt vi rakk å gjøre mens vi ennå var hjemme, der vi visste hvem vi skulle spørre og hvor vi kunne kjøpe deler og få tak i verktøy. På ukjente steder, der språket også gjerne er fremmed, er det ikke alltid like enkelt å få fikset ting.

Selv om ting liksom gikk seg litt til etter det første året, kan vi fastslå at utsagnet om at "Langtur er mekking i eksotiske havner", er veldig treffende. Det er alltid noe å fikse. Om det ikke er gått istykker ennå, må det vedlikeholdes for å reduserere risikoen for at det faktisk skal gå istykker i den nærmeste fremtid. Alt er konstant i bruk, og slites. Solen er sterkere og saltet virker saltere her er i tropene, og gjør slitasje på seil, båt og utstyr enda mer uttalt. I enkelte områder er det vanskelig å få tak i deler. Flere steder er det mulig, men tidkrevende. Når man må ta buss, og bussene verken har en fysisk rute eller tid de følger, kan man sitte på bussen i timesvis uten å i det hele tatt komme til en butikk som selger noe som likner på det man leter etter. Da er det bare å prøve igjen neste dag. Tid har vi jo, egentlig.

Om du skulle ha noen spørsmål angående forberedelse til tur -eller andre ting, kan du gjerne sende oss en mail.

 

 

 

Forside